Dupa cum ati vazut, formatele de debate din familia “parliamentary” incurajeaza spontaneitatea si rapiditatea in gandire. Vestea buna este ca daca veti invata sa argumentati convingator intr-un astfel de format, veti fi exponential mai buni in alte situatii retorice, in care veti avea mai mult timp de gandire. Veste proasta este ca de multe ori, in debate (ca si in multe situatii reale), va puteti trezi intr-un blocaj psihologic, despre cum sa argumentati pro sau contra unei motiuni, aflata de la organizatori cu doar 20 de minute in urma…

De aceea, vreau sa va introduc o notiune importanta din retorica clasica, respectiv aceea de “locuri in care sa cauti” [inspiratie pentru argumente]. Termenul in limba greaca este “topoi” (sg. “topos”), iar cel in limba limba latina “loci” (sg. “locus”). Indiferent de nume, este vorba de un concept important in faza de “inventio” a unui discurs, adica de inventare, de brainstorming al argumentelor si al dovezilor.

Diversi autori au oferit seturi diferite de topoi. La randul vostru, ca speakeri puteti sa va formulati propriul set de locuri familiare, la care sa va uitati atunci cand sunteti in criza de timp si cautati cu infrigurare idei de argumente.

Personal, o sa va impartasesc un set de 5 topoi, pe care l-am aflat dintr-un curs al profesorului Matt McGarrity, de la Washington University, si care mie imi stimuleaza de fiecare data “inventivitatea”. Initial, o sa le explic intr-un mod mai abstract, insa apoi o sa exemplific pe cazuri concrete.

1. Diviziune

Incearca sa imparti domeniul pe care se aplica teza adversa, astfel incat sa-i gasesti punctele slabe. Intreaba-te: pot gasi o sub-diviziune din domeniul de aplicare, pe care teza adversa fie nu este valabila, fie ar fi imposibil de aplicat, fie aplicarea ei s-ar face cu dezavantaje mult mai mari?

Caz: “Acest Parlament sustine pedeapsa cu moartea.”

Contra-argument: “Riscul de a avea condamnati pe nedrept este inacceptabil intr-o societate civilizata”(detalii)

2. Termen scurt / termen lung

O masura poate avea efecte pozitive pe termen scurt, insa negative pe termen lung (si viceversa). Intreaba-te: daca teza echipei adverse poate functiona pe termen scurt, ce efecte negative are ea pe termen lung? (si viceversa)

Caz: “Acest Parlament sustine dreptul de a infia al cuplurilor homosexuale”
Contra-argument: “Pe termen lung, copiii crescuti in astfel de cupluri pot manifesta tulburari de comportament” (detalii)

3. Trecut / viitor

Versul “toate-s vechi si noua toate” nu a aparut intamplator, ci este un fir rosu al multor ganditori, de-a lungul mileniilor. Exista o vorba care spune ca “istoria se repeta“, iar alta ca “istoria este ciclica“. “Cel care nu invata din greselile istoriei, e condamnat să le repete“, spunea Nicolae Iorga. Cu alte cuvinte, intreaba-te: “poti gasi un moment din trecut in care lucrurile pareau ca merg in directia tezei echipei adverse, insa apoi lucrurile au reintrat in normal?

Caz: “Acest Parlament ar inaspri si mai mult legislatia anti-fumat”
Contra-argument: “O astfel de masura ar face sa creasca contrabanda [la fel ca in perioada prohibitiei din SUA]” (detalii)

4. Crestere / descrestere:

In natura totul se transforma, nimic nu se pierde. Daca un indicator pozitiv va creste, intreaba-te: oare nu va creste si un indicator negativ? Sau: nu va scadea un alt indicator pozitiv?

Caz: “Acest Parlament este in favoarea uniformele scolare”
Argument: “Uniformele cresc disciplina in randurile elevilor [chiar daca gradul de libertate/creativitate scade]”(detalii)

5. Cauza / efect:

Am lasat la urma acest “loc de cautat”, pentru ca este cel mai vechi si mai cunoscut dintre toate. Intreaba-te: ce legaturi de cauzalitate exista intre elementele care compun teza adversa si ce astfel de legaturi ar fi utile echipei tale?

Caz: “Acest Parlament este impotriva comercializarii de alimente junk-food in apropierea unitatilor de invatamant”
Contra-argument: “Cauza pentru consumul de alimente junk-food nu este disponibilitatea lor, ci lipsa de educatie.”(detalii)